ورزشهای صبحگاهی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ایمن تر هستند

8 اوت 2019 - به گفته ی یکی از محققان دانشگاه آلبرتا که پاسخ قند خون مبتلایان به دیابت را به وزنه برداری در صبح و بعد از ظهر بررسی کرده است، انجام ورزش در صبح ممکن است گزینه ی مطمئن تری برای مبتلایان به دیابت نوع 1 باشد.

پرفسور Jane Yardley، استاد تربیت بدنی گفت: اگر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در مورد افت قند خون خود نگران هستند - که 80 تا 90 درصد از مبتلایان به دیابت نوع 1 این گونه هستند-، باید بدانند بر اساس تحقیقات ما ورزش صبحگاهی می تواند گزینه ی مطمئن تری برای آنها باشد.

پرفسور Yardleyو همکارانش میزان قند خون شرکت کنندگان را قبل و بعد از اتمام یک برنامه ی مشابه از تمرینات مقاومتی که شامل سه مجموعه از هفت تمرین با هشت تکرار بود، اندازه گیری کردند. هر یک از شرکت کنندگان، این تمرینات را یکبار قبل از صرف صبحانه و یکبار در اواخر بعد از ظهر در یک روز جداگانه انجام دادند.

وی گفت: این نوع برنامه ی ورزشی از برنامه هایی است که اگر افراد بخواهند ورزششان کارآمد باشد و تمرینات کامل بدنی را تجربه کنند ممکن است در ورزشگاه ها انجام شود.

مطالعه ی پرفسور Yardley نشان داد كه قند خون شركت كنندگان هنگام ورزش صبحگاهی افزایش یافته اما با ورزش در بعد از ظهر كاهش می یابد.

وی توضیح داد: از آنجایی كه بدن فرد مبتلا به دیابت نوع 1 نمی تواند هیچ انسولینی را برای تنظیم قند خون او ایجاد كنند، انسولینی که در بدن آنها در صبح وجود دارد از روز قبل باقی مانده است.در هنگام ورزش شما قصد ندارید از مکانیسم بدن خود برای خارج کردن گلوکز از جریان خون و ذخیره آن استفاده کنید، بلکه می خواهید عضلات شما گلوکز موجود را در حین تمرینات ورزشی بسوزانند.

پرفسور Yardley گفت: جامعه ی تحقیقاتی در حال تلاش برای پاسخ به این سؤال است كه آیا هورمون هایی كه باعث سوزاندن چربی به عنوان منبع سوخت - كورتیزول و هورمون رشد- می شوند، مسئول آزاد شدن گلوكز موجود در خون بهنگام صبح هستند.

وی گفت: داشتن اسید چرب اضافی در گردش خون می تواند باعث اندکی مقاومت به انسولین شود، بنابراین افزایش گلوکز بعد از ورزش همچنان ادامه می یابد.

پرفسور Yardley خاطرنشان کرد: هنوز هم تأثیر زمان انجام ورزش، بستگی به نحوه ی پاسخ بدن هر فرد مبتلا به دیابت دارد.خوب است که بدانید با یک تمرین صبحگاهی، نه تنها قند خون شما چندان افت نمی کند، بلکه برای بازگرداندن ذخیره ی گلوکز به بدن تا هنگام شب، هنوز سه وعده ی غذایی قبل از رفتن به رختخواب در پیش رو دارید.

وی گفت: اهمیت پر کردن مجدد ذخایر گلوکز برای افرادی که به اصول ورزش با دیابت آگاه هستند، مشخص است.اگر قبل از رفتن به رختخواب، ذخیره ی گلوکز بدن کامل نشود، از آنجائیکه ماهیچه های فرد هنوز هم در حال خارج نمودن گلوکز از گردش خون و مصرف آن هستند، فرد با مشکل مواجه می شود زیرا گلوکز که منبع اصلی سوخت برای سیستم عصبی و مغز است بیش از حد افت می کند و می تواند فرد را به حالت اغما ببرد و در دیابت نوع 1، افت قند خون چیزی است که می تواند سبب مرگ فرد شود.

پرفسور Yardley گفت: محققان باید پروتکلهای مختلف ورزشی از جمله فعالیت هوازی را به همین دلیل بررسی کنند.

وی گفت: بسته به اهداف ورزشی فرد، ممكن است افزایش و کاهشهای مختلفی در میزان قند خون ایجاد شود.

پرفسور Yardley خاطرنشان کرد که با توجه به اینکه محققان نزدیک به گام بزرگ بعدی در تحقیقات دیابت یعنی ساخت لوزالمعده مصنوعی هستند، پر کردن شکافهای اطلاعاتی و اصلاح آنها در مورد تاثیرات ورزش بر مبتلایان به دیابت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی گفت: محققانی که امکان استفاده از لوزالمعده مصنوعی را مطالعه می کنند، دائماً با ورزش و فعالیت بدنی دست و پنجه نرم می کنند، زیرا پاسخ های متنوعی به انواع فعالیت های ورزشی در میان افراد مبتلا به دیابت مشاهده می شود.

وی گفت: در حال حاضر ما در مورد تفاوت های مربوط به سن، تفاوت های مربوط به جنس، تفاوت های مربوط به تناسب اندام و حتی شدت و مدت زمان ورزش، اطلاعات بسیار کمی در دست داریم، ما تاکنون برای انجام بی خطر ورزش تنها کارهایی سطحی انجام داده ایم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-morning-workouts-safer-people-diabetes.html